Helmen

Wij hebben schaalmodel helmen in diverse afmetingen (o.a. 1:8 en 1:2) en designs in het assortment. Van MotoGP tot Formule 1, van vroeger tot nu. Staat het model er (nog) niet bij neem daan gerust contact met ons op.

Helm Lewis Hamilton GP Turkije 2020

Wist je dat ?

In het begin raceten coureurs nog met pothelmpjes en pilotenbrillen. Uiteindelijk zou de Amerikaan Dan Gurney in 1968 de eerste F1 coureur zijn met een helm die het volledige gezicht bedekte. Er bestonden vanaf de jaren dertig/veertig ook al verharde helmen, hetzij van natuurlijke materialen (als leer of kurk) of van synthetische materialen.

Dan Gurney

De helmen van nu beschermen niet alleen bij een flinke klapper. Ze moeten ook bestand zijn tegen scherpe objecten die met hoge snelheid aan komen vliegen, denk bijvoorbeeld aan die crash van Felipe Massa in 2009. Daarnaast zijn aerodynamische eigenschappen belangrijk en moet de coureur te allen tijde perfect zicht vooruit hebben. 

De racehelm is altijd sterk verbonden geweest met motorhelmmerken: BellGPA en AGV waren aanvankelijk belangrijke leveranciers. Sinds de jaren tachtig/negentig zijn dit voornamelijk Schuberth, Shoei en Arai.

Het productieproces

Elke helm is op maat gemaakt. Met behulp van scans worden de vormen en contouren van het desbetreffende hoofd in kaart gebracht. Op basis daarvan wordt uit brandwerend schuim een voering ontworpen die een perfecte pasvorm garandeert. De buitenschaal wordt gemaakt van carbon en dit proces gebeurt met de hand. 

Carbon zorgt uiteraard voor de algehele sterkte van de helm. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van kevlar om te beschermen tegen scherpe objecten. Bovendien is dit materiaal bestand tegen hoge temperaturen. Al deze techniek drijft het prijskaartje lekker op. Een degelijke motorhelm kost je al gauw een euro of 300, een F1-helm (MotoGP) wordt al snel duurder dan 20.000 euro. En coureurs gebruiken er een flink aantal per seizoen.

De buitenste schaal is opgebouwd uit ongeveer 20 lagen van verschillende materialen. Ondanks de hoge mate van veiligheid blijft het gewicht hangen rond de 1.250 gram. Niet onbelangrijk, want met honderden keren 5G op je nek telt elke gram.

Max

Veiligheid

Het belangrijkste is natuurlijk de veiligheid en dus worden ook helmen uitvoerig getest. De hoofddeksels moeten 45 seconden bestand zijn tegen een vlam van 800 graden, waarbij de temperatuur in de helm niet boven de 70 graden mag uitkomen. Ook worden er projectielen met 500 km/u op afgevuurd, om te testen hoe sterk de buitenschaal is.

Daarbij komt dat ook het vizier een belangrijke rol speelt bij de veiligheid van helmen. Ayrton Senna overleed doordat een stuk van de voorwielophanging zijn vizier doorboorde. Dat gebeurde bij Felipe Massa dan weer niet, toen hij een veer van 500 gram bij 260 km/u tegen zijn helmvizier kreeg. Het zal je dan ook niet verbazen dat vizieren in F1-helmen een stuk kleiner zijn dan bij motorhelmen. F1-coureurs hoeven immers minder rond te kijken en hoe kleiner het vizier, hoe kleiner het risico dat dit onderdeel wordt doorboord.

Het vizier dimt trouwens automatisch als coureurs ineens pal tegen de zon inkijken. Ook kunnen vizieren elektrisch worden verwarmd om te voorkomen dat de boel beslaat. Daarnaast zitten op elk vizier zogeheten tear offs. Dit zijn plastic vliesjes die eraf kunnen worden gehaald, als het vizier bijvoorbeeld vol met vliegen of olie zit.

Tank

Aerodynamica

De aerodynamica speelt ook bij helmen een grote rol. Ze worden dan ook uitvoerig in de windtunnel getest om te bewerkstelligen dat genoeg lucht de airbox boven de coureur bereikt, maar ook om ervoor te zorgen dat het hoofd van de coureur op hoge snelheid niet omhoog gezogen wordt.

De temperatuur in de cockpit kan behoorlijk oplopen. Daarom besteden helmfabrikanten veel tijd aan ventilatie, die ervoor zorgen dat de coureurs het hoofd koel houden. Het aantal spoilertjes en sleufjes blijft echter beperkt als je F1-helmen vergelijkt met motorvarianten. Dergelijke onderdelen hebben minder gunstige aerodynamische eigenschappen en da’s in de Formule 1 beslist onwenselijk. De wel aanwezige ventilatieopeningen zijn voorzien van filters om fijnstof, olie en andere lastige zaken buiten het gezicht van de coureur te houden.

Design

Vroeger had je aan één blik genoeg om te vertellen of Senna of Prost voorbijreed. Tegenwoordig zijn sponsornamen dominanter aanwezig op de helmen, daarbij zijn de ontwerpen minder duidelijk én veranderen coureurs nog weleens het design van hun belangrijkste veiligheidsvoorziening. Glitterwerk wordt daarbij niet geschuwd. Hieronder Lewis Hamilton met een helm mét bladgoud.

Goud

Valentino Rossi is hierin toch wel heer en meester. Die komt nog regelmatig met de meest bijzondere helm designs op het circuit te voorschijn.

    

 

 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.

Wij bezorgen met 

© 2017 - 2024 Jaylu schaalmodellen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel